Date: 12 Apr 94 16:00:17 To: All Subject: Ark Hoax Update The following has been submitted

---
Master Index Current Directory Index Go to SkepticTank Go to Human Rights activist Keith Henson Go to Scientology cult

Skeptic Tank!

Date: 12 Apr 94 16:00:17 From: James J. Lippard To: All Subject: Ark Hoax Update From: lippard@skyblu.ccit.arizona.edu (James J. Lippard) Organization: University of Arizona The following has been submitted for publication in _Skeptic_ vol. 2, no. 4: Update on the Ark Hoax Jim Lippard There have been a number of noteworthy comments on George Jammal's Noah's Ark hoax since I wrote my article on the subject for the last issue of _Skeptic_ (Lippard 1994). Of these, two have come from individuals criticized in my article. (Others are listed below.) First, John Morris of the Institute for Creation Research published an article in which he admitted that he had been hoaxed (Morris 1994). Second, David Balsiger issued a press release in which he claimed to have uncovered evidence that the hoax was part of a massive humanist conspiracy to discredit Christianity in general and Sun International Pictures in particular (Balsiger 1994). Both of these commentaries are highly misleading. Morris's article, far from being the repentant apology and retraction which was warranted, makes the following claims: (1) His initial response to the hoax charges pointed out "certain inaccuracies" in the _Time_ magazine article, in particular that "LaRue [sic] could not have made up the story himself, as he claimed." _Time_ did err in reporting that Larue initiated the hoax, but this does not appear to be something Larue has ever claimed. This is the only error in the _Time_ article Morris pointed out, so he is mistaken to speak of "inaccuracies." (2) "Many have subsequently charged me in print and on the nationally syndicated TV show 'Inside Edition' with impropriety, claiming that since I had placed Sun in touch with Jammal, I must take full responsibility." I have read numerous articles on the Ark hoax and viewed the "Inside Edition" show, but nowhere have I seen anyone claim that Morris "must take full responsibility." Instead, I have seen claims that he must bear some responsibility, and that is certainly true. Nowhere in Morris's pseudo-retraction does he accept any responsibility. (3) Jammal's story "differed remarkably from those of all other eyewitnesses, and I suspected he was mistaken." Morris doesn't say what he thinks Jammal was mistaken about, and he omits to mention his statement to Sun International Pictures that "It is my impression that [Jammal] was on Mt. Ararat. He seems to know Lake Kop and described in reasonable detail the area nearby." Morris made no public criticisms of Jammal's story until after the hoax allegations surfaced, and even then his first reaction was to defend Jammal. (4) "It is only when Dr. LaRue [sic], a man who certainly knows better, got involved, that the story escalated to the sensational, for without the doctored wood, Jammal's story would probably not have been used." This is mistaken. Jammal had already prepared his wood independently of advice from Larue. Morris also conveniently forgets that it was Sun International Pictures that escalated the story to the sensational. Morris concludes that "If nothing else, this event shows the depth to which some people will stoop to try to discredit those who believe in the Bible." In fact, it is Morris and Sun International Pictures who have discredited themselves by demonstrating excessive carelessness about the facts. It is amazing to me that Morris bends over backwards to avoid accepting the slightest responsibility for the success of the hoax, or even acknowledging that any criticisms of Sun International Pictures might be deserved. Former Sun International Pictures researcher David Balsiger's press release also neglects to take any responsibility for the airing of the hoax, and makes numerous claims including that: (1) Jammal's hoax "was part of a fully orchestrated effort in the news media by atheists and secular humanists with their advocacy organizations to discredit the entire Noah's Ark TV Special, the CBS-Television Network for running biblical-themed shows, and my reputation as a TV researcher and field producer-director of family and biblical-themed shows." As my article in the last _Skeptic_ showed, the only person involved in the original hoax was George Jammal. Gerald Larue got involved when Sun International Pictures became interested in Jammal, and no one else got involved until after the pseudo-documentary was aired. (2) "Balsiger has determined that the entire media discrediting campaign was orchestrated by Dr. Larue and his well-known humanist associate, Dr. Paul Kurtz, the president, chairman, or editor of several humanist organizations and publications." Paul Kurtz's only involvement was to aid in the distribution of a press release revealing the hoax and to publish several excellent and accurate articles about the hoax. (3) "Through the influence of Larue, Kurtz, and various overlapping members of directors and advisory boards, several humanist organizations and their publications played a role in the discrediting media blitz against the Noah's Ark TV Show. These included the Los Angeles Skeptics Society, the Council for Democratic and Secular Humanism (CODESH), the Committee for the Scientific Examination of Religion, the Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal (CSICOP), the American Humanist Association, the National Center for Science Education, and their various house publications including _Skeptic_, _Free Inquiry_, _The Skeptical Inquirer_, _The Humanist_, and the _NCSE Report_." Skeptics Society, which publishes _Skeptic_, had not published an article about Jammal's hoax at the time of Balsiger's press release. It had, however, published Sun International Pictures' press release and a summary of John Morris' defense of Sun's program in the Institute for Creation Research's _Acts & Facts_ (September 1993). CSER is a subcommittee of CODESH, not an independent organization. CODESH's _Free Inquiry_ indeed published several articles criticizing the Ark show, including an excellent critique by Richard Fox (Summer 1993) authored without knowledge of the Jammal hoax-- which Balsiger neither mentions or responds to. CSICOP, which does have some connections to CODESH, published nothing about the Ark hoax in its _Skeptical Inquirer_ until its Winter 1994 issue, which came out at about the same time (possibly after) Balsiger's press release. CSICOP's _Skeptical Briefs_ published some letters regarding Sun's program, but nothing about the Jammal hoax to date except a letter from Balsiger in its December 1993 issue (an open letter from which many of Balsiger's self-quotations in this press release were taken.) The AHA publishes _The Humanist_, and I'm unfortunately unaware of what coverage it has had of these events. The NCSE publishes _NCSE Reports_, and its coverage has been more or less independent of the others (there are no connections between the NCSE and the other organizations listed here, except perhaps common members, and the fact that the NCSE purchased the journal _Creation/Evolution_ from the AHA a few years ago). There was no orchestrated media conspiracy by skeptics and humanists, and Balsiger fails to mention the negative coverage of his Ark show which appeared in Christian publications such as _Ararat Report_ (May 1993), _Facts & Faith_ (Spring 1993), _Does God Exist?_ (September/October 1993), _Christian News_ (several 1993 issues), and the _Bible-Science News_ (31:5, 1993). (4) "No one has come forward with claims or evidence that any of these remaining eyewitness accounts are perpetrated hoaxes on CBS." Balsiger has made this claim numerous times, and it has been false every time he has made it--and he knows this. The May 1993 _Ararat Report_ (as well as earlier issues of that publication) gave substantial evidence that Ed Behling, Ed Davis, and Fernand Navarra are not eyewitnesses of Noah's Ark. Balsiger was also personally warned (and given the evidence) long before Sun's program aired by Bill Crouse, the editor of _Ararat Report_, that these alleged witnesses were unreliable. The failure of Balsiger and Morris to admit their errors, to take any responsibility for the success of Jammal's hoax, or to even attempt to address the substantial criticisms which have been raised against Sun's Ark program demonstrates that they are unreliable sources of information on the subject of NoahÕs Ark. Creationists in particular and Christians in general would be wise to avoid reliance on either of them, and to publicly distance themselves from inaccurate claims of these men. References Anonymous (1994) "CBS to Withdraw Projects with Sun International," Free Inquiry 14(1, Winter 1993/94):24. Balsiger, David W. (1994) "Noah's Ark TV Show Field Producer Exposes Humanist Efforts To Get Biblical Themed Shows Off Network Television," January press release. Bloomberg, David (1994) "Noah's Ark Hoax Update," REALL News 2(1, January):1-3. Frazier, Kendrick (1994) "The Sorry Saga of CBS and Ark Pseudoscience: Network Drops Two Sun Programs, Keeps One," Skeptical Inquirer 18(2, Winter):117-118. Larue, Gerald (1994a) "Update on Noah's Ark," Free Inquiry 14(1, Winter 1993/94):23. --- (1994b) "When Will They Ever Learn?" Free Inquiry 14(2, Spring):40. Lippard, Jim (1994) "Sun Goes Down in Flames: The Jammal Ark Hoax," Skeptic 2(3):22-33. Morris, John (1994) "Special Report: Noah's Ark: Setting the Record Straight," Acts & Facts 23(1, January):2-3. Sun International Pictures (1994) "The Incredible Nondiscovery of Noah's Ark," Freethought Today 11(1, January/February 1994):10. (The same Sun press release published in Skeptic 2(2):14-17.) Jim Lippard Lippard@CCIT.ARIZONA.EDU Dept. of Philosophy Lippard@ARIZVMS.BITNET University of Arizona Tucson, AZ 85721

---

E-Mail Fredric L. Rice / The Skeptic Tank