David Balsiger issued this press release in early January 1994 and more details of these

---
Master Index Current Directory Index Go to SkepticTank Go to Human Rights activist Keith Henson Go to Scientology cult

Skeptic Tank!

David Balsiger issued this press release in early January 1994 and more details of these criticisms may be found in "Sun Goes Down in Flames: The Jammal Ark Hoax" and "The Incredible Mysteries of Sun Pictures" in _Skeptic_ vol. 2, no. 3, 1994. The criticisms included in brackets are those of Jim Lippard (JL), author of "Sun Goes Down..." article. (Articles available as the file ARKHOAX.ZIP and MYSTSUN.ZIP on The Temples of Syrinx BBS, (217)-787-9101, FidoNet 1:2430/2112) Writeway Associates, 1055 East 5800 South, Ogden, Utah 84405-4919 FOR IMMEDIATE RELEASE CONTACT: David W. Balsiger (801) 479-0164 Exposes Actions to Discredit Noah's Show Humanists Hoaxed TV Interview NOAH'S ARK TV SHOW FIELD PRODUCER EXPOSES HUMANIST EFFORTS TO GET BIBLICAL THEMED SHOWS OFF NETWORK TELEVISION After a six-week investigation that ended in August 1993 into the people behind an article in _TIME_ magazine which asserted that one of 50 expert interviewees used in the TV show _The Incredible Discovery of Noah's Ark_, fabricated his eyewitness account of seeing Noah's Ark, and that the show made claims not supported by modern science, the show's field producer David W. Balsiger announced that the article was an effort by humanists to advance their anti-biblical agenda. Nationally known humanist Dr. Gerald Larue, who pontificates from behind his title as Professor Emeritus of Biblical History and Archaeology at the University of Southern California, claimed in _TIME_ (July 5, 1993) and a copycat Associated Press wire story that he unconscionably planned and coached interviewee George Jammal to execute a hoaxed interview on network television. The hoaxed interview appeared within the _Noah's Ark_ show that aired as a CBS-Television Network Special in February 1993. "The hoax was all part of a fully orchestrated effort in the news media by atheists and secular humanists with their advocacy organizations to discredit the entire _Noah's Ark_ TV Special, the CBS-Television Network for running biblical-themed shows, and my reputation as a TV researcher and field producer-director of family and biblical themed shows," says Balsiger, who worked on the show for Sun International Pictures. [Balsiger omits to mention that his reputation is that of an unreliable researcher, and that this has been observed not only by skeptics and humanists, but by evangelical Christians who have examined his work. (See, for example, the numerous references to Balsiger in Mike Hertenstein and Jon Trott's _Selling Satan: The Tragic History of Mike Warnke_ (1993, Cornerstone Press), a book which exposes the bogus claims made in Mike Warnke's book _The Satan Seller_, which Balsiger co-authored and claims to have ghost written. (I suspect Balsiger was the primary author on the book, but the book itself claims to have been written by Mike Warnke "with Dave Balsiger and Les Jones." Balsiger lists numerous books in his _Who's Who in America_ entry with no mention of any co-authors, despite the fact that many of the books themselves state on their covers that he is second author or editor.)) Balsiger also overlooks the fact that the Jammal hoax was blatantly obvious, and that he had been warned by at least two Ark researchers (Bill Crouse and David Fasold) that Jammal's story had no credibility well in advance of the show's completion. -JL] "There is something wrong with the ethics of the news media when they glorify the acts of humanist hoaxers who intentionally and successfully deceive 40 million TV viewers, and then blame the show's production company and CBS for not discovering their elaborate hoax," says Balsiger. "This is not a case in which the producer or the network is guilty of deceiving viewers, but rather one more example of humanists who tout themselves as 'Ethical Humanists' being neither ethical nor honest when it comes to advancing their hidden agenda." [This quotation, with only minor modifications, is a perfect description of Balsiger's own actions. The shows that Balsiger has been involved with contain misrepresentations, intentionally omit contrary evidence, and engage in fanciful speculation. Despite repeated criticisms, Balsiger, Sun International Pictures, and CBS have continued to air the same unfounded claims. Sun's 1976 film, "In Search of Noah's Ark," was the source of at least 20% of the most recent Ark show, but no recognition was made by Sun of the numerous published criticisms of that material. -JL] Balsiger has determined that the entire media discrediting campaign was orchestrated by Dr. Larue and his well-known humanist associate, Dr. Paul Kurtz, the president, chairman, or editor of several humanist organizations and publications. "These people are clearly opposed to anything that's biblical," says Balsiger. [The hoax began as a practical joke by Jammal (acting on his own) in late 1985. Larue got involved when Sun contacted Jammal about being in their show. Kurtz's only involvement, so far as I know, was to help distribute Larue's March 1993 press release about Jammal's hoax, which was completely ignored by the media. Only _Free Inquiry_, edited by Kurtz, published it. The _Time_ article in July came about because Michael Shermer of the Skeptics Society mentioned the hoax to James Randi, who in turn mentioned it to _Time_'s Leon Jaroff, who was present at Randi's libel trial (the Eldon Byrd lawsuit, which ended with Byrd being awarded nothing). -JL] Through the influence of Larue, Kurtz, and various overlapping members of directors and advisory boards, several humanist organizations and their publications played a role in the discrediting media blitz against the _Noah's Ark_ TV Show. These included the Los Angeles Skeptics Society, the Council for Democratic and Secular Humanism (CODESH), the Committee for the Scientific Examination of Religion, the Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal (CSICOP), the American Humanist Association, the National Center for Science Education, and their various house publications including _Skeptic_, _Free Inquiry_, _The Skeptical Inquirer_, _The Humanist_, and the _NCSE Report_. [The Skeptics Society, which publishes _Skeptic_, had not published an article about Jammal's hoax at the time of Balsiger's press release. It had, however, published Sun International Pictures' press release and a summary of John Morris' defense of Sun's program in the Institute for Creation Research's _Acts & Facts_ (September 1993). CSER is a subcommittee of CODESH, so there's really only one organization involved there, which publishes _Free Inquiry_. It has indeed published several criticisms of the Ark show, including a very good critique of the show in general (quite apart from the Jammal hoax) by Richard Fox (Summer 1993)--which Balsiger never mentions or responds to in any way. CSICOP publishes the _Skeptical Inquirer_ and is connected in some ways to CODESH. It had published nothing on the Ark hoax until its Winter 1994 issue, which came out at about the same time as Balsiger's press release. CSICOP's _Skeptical Briefs_ published some letters regarding Sun's program, but nothing about the Jammal hoax to date except a letter from Balsiger in its December 1993 issue (an open letter from which many of Balsiger's self-quotations in this press release were taken. AHA publishes _The Humanist_, and I'm unfortunately unaware of what coverage it has had of these events. The NCSE publishes _NCSE Reports_, and its coverage has been more or less independent of the others (there are no connections between the NCSE and the other organizations listed here, except perhaps common members, and the fact that the NCSE purchased the journal _Creation/Evolution_ from the AHA a few years ago). There is no orchestrated conspiracy here. Balsiger also omits to mention the negative coverage of his Ark show which appeared in _Ararat Report_ (May 1993), _Reasons to Believe_ (Spring 1993), _Does God Exist?_ (September/October 1993), _Christian News_ (several 1993 issues), and other Christian publications. -JL] Although Jammal has stated verbally and in writing that he was telling the truth regarding his Noah's Ark eyewitness account, Sun researchers concluded during their August investigation that he would eventually confess to committing a hoax in conjunction with Dr. Larue and their humanist advocacy groups. "Jammal waited until the humanists could maximize the publicity from his public confession, and extract any financial gains that people might pay for his flip-flop story," explained Balsiger. The confession came in late October and resulted in CBS canceling all of Sun's biblical and secular shows in production. [Jammal might have been paid for his appearance on "Inside Edition"--but then, Balsiger might also have been paid for his appearance on the same show. Otherwise, I don't believe Jammal has received any financial rewards from his hoax. -JL] "In addition to their humanist agenda of getting biblical shows off network television, it seems that Dr. Larue was probably also conducting some type of a vindictive campaign against Sun International Pictures," says Balsiger. "This may be the result of his appearance as a skeptic in Sun's show 'Ancient Secrets of the Bible I' which aired on May 15, 1992. According to _TIME_ magazine, Dr. Larue felt he was 'set up as a straw man.'" [Larue *was* set up as a straw man. See Larue's _Free Inquiry_ article (Fall 1993), in which he gives the details. Also see articles by Tom Malone and Farrell Till in _Freethought Today_ (April 1993 and September 1993, respectively), which document Sun's practice of giving skeptics prewritten straw man scripts in many cases, and when skeptics write their own scripts, the most significant content is edited out of what finally airs. -JL] "In our show, he was a critic of the Walls of Jericho falling down," explains Balsiger. "As these TV Specials were critic-proponent shows, he was followed by two proponents of the biblical story--Dr. Amos Nur, chairman of the Geophysics Department at Stanford University, and Dr. Bryant Wood, a Syro-Palestinian archaeologist who has written extensively on Jericho for the professional peer journal _Biblical Archaeology Review_. They refuted Larue's argument based on their own extensive scientific studies." [Larue responds to this in the Fall 1993 _Free Inquiry_. -JL] Since 1982, Dr. Larue has served as chairman of the Committee for the Scientific Examination of Religion, a committee of the national Council for Democratic and Secular Humanism (CODESH) dedicated to refuting Bible claims; was the consulting editor (1987-1989) and Emeritus President of the National Hemlock Society, America's foremost euthanasia advocacy organization well known for its book on how to commit suicide; and is the senior editor of _Free Inquiry_, the humanist magazine published by CODESH--both entities dedicated to removing religious beliefs from society and Bible-oriented programs from public broadcast. [All true. And Balsiger's point? Sure, Larue has a bias. But the facts are pretty clear regarding the shoddiness of Balsiger's productions. Balsiger, by the way, himself has been the founder, leader, or organizer of a number of fringe Christian organizations, and his biases are quite clear in his work. Despite this, Sun's press releases regarding the Ark hoax claimed that its shows do not present a particular viewpoint. -JL] "It is also more than coincidental that _TIME_ magazine writer Leon Jaroff was the author of this Noah's Ark news hit piece. Mr. Jaroff, science editor for _TIME_ magazine, is prominently listed as a 'Fellow of the Committee' of CSICOP, which is a sub-organization of CODESH," explains Balsiger. "He and Dr. Larue are associated together on CSICOP's magazine _The Skeptical Inquirer_. Dr. Larue serves as the technical advisor to the magazine while Mr. Jaroff is listed on the magazine's masthead page. [CSICOP is not "a sub-organization of CODESH." CSICOP predates CODESH, and is a more-or-less independent organization (sometimes less independent than many skeptics would like, I'm afraid--CSICOP and CODESH do share a building and are both run by Paul Kurtz). Larue is not "the" technical advisor to _SI_, he is one of numerous technical advisors to CSICOP. Jaroff isn't on the magazine's masthead, he is listed as a CSICOP Fellow. Neither has anything to do with _SI_ itself. -JL] "Humanist Jaroff, a listed official of CSICOP which is totally controlled by its parent organization CODESH--both well-known humanism advocacy organizations--was exercising bias [sic] reporting, pushing his own personal humanist views, and promoting the goals of CSICOP-CODESH in the _TIME_ article on Noah's Ark," claims Balsiger. [This is totally false. CSICOP is NOT a humanist organization, and Jaroff has no connection with CODESH. CSICOP's Executive Council, Fellows, Advisors, and subscribers are probably mostly *not* humanists. I don't know whether Jaroff is a humanist or not, but I have no evidence that he is. -JL] Sun's "Letter to the Editor" of _TIME_, stating the facts surrounding the alleged hoax and exposing Jaroff's article errors and bias did not get printed. "It seems _TIME_ can dish out the inflammatory accusations, but cannot take the heat when asked to print a simple 'Letter to the Editor' exposing their bias [sic] reporting," says Balsiger. "Instead, they may have executed a coverup for Jaroff and his embarrassing criticism of our scientific information sources which substantially came from _Feats and Wisdom of the Ancients_, Library of Curious and Unusual Facts, published by _TIME-Life_ Books." [Balsiger has a point here. _Time_ should have published Sun's response. Both _Skeptic_ and _Free Inquiry_ *did* publish Sun's response, and then demonstrated how weak it was. _Skeptical Briefs_ published Balsiger's previous letter to the media. Any suppression of views cannot be placed at the feet of the skeptics and humanists. Sun International Pictures, on the other hand, is at least as guilty as _Time_ magazine. -JL] "The vicious and vindictive attacks against the Noah's Ark show, CBS-TV, Sun, and myself by _Los Angeles Time_ [sic] entertainment critic-columnist Howard Rosenberg also was not a coincidence," says Balsiger. "It turns out Mr. Rosenberg and Dr. Larue are long-time friends and apparently work together hand and glove to achieve the humanist agenda. In this case, it not only ended biblical-themed shows on network TV, but the cancellation of all Sun's shows being produced for CBS, and the termination of numerous production employees." [I have no evidence that Rosenberg is a humanist, but his articles about Sun were right on target. There is no question that CBS did the right thing by cancelling Sun's shows, though I'm not sure they did so for the right reasons. -JL] Balsiger has asked corporate officials at both _TIME_ magazine and the _Los Angeles Times_ to fire Jaroff and Rosenberg for bias [sic] reporting, pushing their own humanist views, and not disclosing their affiliations with humanist advocacy groups and officials of such groups. [This is more projection by Balsiger, who isn't forthright about his own affiliations, and one of the serious criticisms raised against the Ark show is that many of its "experts" were young-earth creationists whose affiliations were not disclosed (and in some cases, whose credentials were misrepresented to make them seem more impressive). -JL] "Although the hoax was committed by Mr. Jammal, it's sad and unfortunate that Dr. Larue, a distinguished USC professor, would victimize Mr. Jammal and his family to execute a third-party hoax in which he was the primary benefactor--the person who says he coached Mr. Jammal into lying on network television, and then exposed him claiming credit for exposing his own hoax," says Balsiger. [Balsiger doesn't explain how Larue has "victimize[d]" Jammal by exposing Jammal's own hoax. He also omits to mention his own legal threats directed at Jammal, which were cited by CBS as a reason for canceling their future Sun projects. -JL] Balsiger says he also objects to the characterization by the news media and Dan Rather that our entire Noah's Ark TV Special was a hoax. Mr. Jammal was only one of 50 experts that provided authoritative interviews on a wide range of subjects relating to the Noah's Ark mystery. Additionally, the TV Special told the Noah's Ark story as recorded in the Bible along with the presentation of historical data, scientific experiments, and Ararat explorer accounts. "Furthermore, Mr. Jammal was only one of four filmed eyewitnesses who claimed to have had an on-the-ground encounter with the Ark," explains Balsiger. "No one has come forward with claims or evidence that any of these remaining eyewitness accounts are perpetrated hoaxes on CBS. We also stated in the show that it was up to the audience to decide whether their accounts were believable or not!" -30- [What Balsiger says here is simply untrue. The May 1993 _Ararat Report_ contained substantial evidence that other alleged Ark eyewitnesses on the show also are hoaxers. Even more substantial evidence regarding these people being hoaxers has been published in earlier issues of _Ararat Report_, and all back issues were in Balsiger's possession prior to the completion of the show's production. Further, Balsiger was specifically warned that the people he was using were not credible. -JL

---

E-Mail Fredric L. Rice / The Skeptic Tank